woensdag 20 maart 2013

Perfectionistische party planner


Al het mediteren en de yoga (want daar ben ik sinds eergisteren ook mee begonnen) ten spijt, heb ik nachtenlang liggen piekeren. Niet over werk, of de toekomst, of wereldvrede, maar over een feest. Mijn feest. Dat zaterdag gaat plaatsvinden. Omdat ik dan 80 dagen 27 ben en omdat het sinds vandaag lente schijnt te zijn.

Mijn verjaardag heb ik al heel lang niet meer echt gevierd. Het laatste feestje bij mij thuis was onze housewarming, nu alweer bijna anderhalf jaar geleden. En daarvoor...? Ik kan me eigenlijk alleen een surprise party herinneren. Mijn vriendinnetjes stonden plotseling met taart en wijn op de stoep, omdat ze het stom vonden dat ik mijn verjaardag nooit vierde. En nu, dit jaar, vind ik het eigenlijk ook maar stom dat ik nooit een feestje geef. En dus: party time!

Al een paar weken ben ik aan het brainstormen. Over hapjes, drankjes, aankleding en muziek. Ik vond het namelijk een goed idee om het feest een thema te geven. Dat is, hoe toepasselijk, de lente geworden. En dus moet álles natuurlijk helemaal lente style zijn. Tot in de puntjes verzorgd. Helemaal perfect. En er mag niks fout. En iedereen moet het heel. erg. leuk. vinden. En zo maak ik mezelf (vooral 's avonds als ik wil slapen) al best een poosje best een beetje gek.

Pinterest helpt dan ook niet echt mee. Hoewel het een geweldige plek is om inspiratie te vinden voor allerlei perfecte zoete en hartige baksels en de meest prachtige decoraties, zit het addertje precies in die twee woorden: perfect en prachtig. De mooiste foto's van perfect gestyleerde en bomvolle tafels met hapjes en drankjes. Daar boven de meest kleurrijke - uiteraard zelf gemaakte - slingers. Veldboeketten in prachtige vazen en superfancy pitchers gevuld met de meest fotogenieke cocktails. En als een perfectionistische party planner al die dingen ziet... Dan ontploft haar hoofd. 

Maar vandaag is de rust dan eindelijk wedergekeerd. Plotseling (misschien tóch dankzij de yoga en de meditatie) bedacht ik me dat het allemaal natuurlijk heus niet zoveel uitmaakt. Als er maar genoeg te eten en te drinken is en er een leuk muziekje aan staat. Maar toch vooral: als het maar gezellig is. En dat moet wel goed komen, want er komt me toch een partijtje lieve mensen! En als alles gaat zoals gepland, schotel ik mijn gasten best nog wat bijzondere hapjes en drankjes voor, en ziet het huis er lekker lenterig uit. Bovendien draag ik een fabuleus zwierig lentejurkje. And if all else fails... Bier en chips zijn altijd lekker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten