dinsdag 12 maart 2013

21 dagen mediteren


Sinds gisteren doe ik mee aan de 21-Day Meditation Challenge van Oprah Winfrey en Deepak Chopra. Meditatie fascineert me al een hele tijd. Het uitproberen en ervaren of het iets voor mij is, staat al een aantal jaar op mijn to do list. Nu ik me middenin een existentiële-, quarterlife-, identiteits-, carrière- - call it what you will - crisis bevind, schreeuwt mijn hoofd meer dan ooit om rust. En om heel goed voor mezelf te zorgen. Vast niet geheel toevallig vond ik een poosje geleden op een blog een link naar deze 21 dagen durende (gratis!) meditatiecursus. Zonder twijfel heb ik me direct aangemeld, en inmiddels heb ik al twee (!) meditaties aan den lijve ondervonden.

Deelnemers krijgen tijdens de challenge iedere dag een geluidsopname toegestuurd. De opname duurt ongeveer een kwartier. In dat kwartier vertelt allesweter Deepak Chopra precies wat je moet doen. Guided meditation, dus. Hoewel de focus over het algemeen ligt op het vinden van balans tussen mind, body en spirit, staat er iedere dag een andere gedachte centraal. Gisteren was dat I commit to living perfect health. Vandaag leren we dat balance onze true nature is. Het klinkt allemaal nogal zweverig (en Amerikaans). Ook de geluidsfragmenten werken - als je in een melige bui bent - denk ik erg goed op de lachspieren. Maar de dagelijkse mailtjes, de warme stem van Deepak, de mantra's in het Sanskriet en de zweverige achtergrondmuziek stralen ook een bepaalde rust uit. Ze nodigen uit om even een momentje voor jezelf te nemen. Even stil te staan bij je lijf, je hart en je ziel. En daar diep tot in door te dringen. Dat laatste moet ik echter nog ervaren, want alle begin is natuurlijk moeilijk. En stiekem ben ik daar nog wel een beetje sceptisch over. "Zweverigheid, pfff!" denkt mijn innerlijke criticus.

Maar in de dagelijkse mails staan links naar interessante artikelen die eerder door Deepak zijn geschreven. Bijvoorbeeld over gezondheid, balans, luisteren naar je lichaam en het vinden van je true self. Bovendien krijg je iedere dag een kleine opdracht mee. Zo moest ik gisteren één intentie opschrijven over wat ik met de challenge wil bereiken. En bedacht ik vandaag een affirmatie van waaruit self-love spreekt. Ik hou van dit soort dagelijkse opdrachten die me uiteindelijk (hoop ik dan maar) dichter bij mezelf zullen brengen.

Ik vind het nog lastig om iets te zeggen over mijn meditatie-ervaringen tot nu toe. De mails, geluidsfragmenten, opdrachten en achtergrondinformatie zijn in ieder geval veelbelovend. Hopelijk binnenkort een stukje over hoe fijn het mediteren is en hoe ontzettend veel ik er aan heb in mijn zoektocht naar hapiness, self-love & my true self.

Sorry voor de enorme hoeveelheid Engelse woorden in dit stukje. Ik heb er sowieso al een handje van, omdat ik gewoon van Engels(e uitdrukkingen) hou. Maar de cursus is natuurlijk ook in het Engels en zo vaak vind ik de Engelse bewoordingen veel duidelijker en veelzeggender. Bovendien kan ik echt geen goede vertaling bedenken voor mind, body and spirit. Want lichaam en geest dekt de lading niet, terwijl mind en spirit eigenlijk allebei geest betekenen. Och, de beslommeringen van een blogger...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten